5 Growth Hacks waar B2B IT-bedrijven direct mee kunnen beginnen

Growth hacking is een methode om sneller en effectiever marketingsucces te behalen. Door korte experimenten uit te voeren, leer je wat werkt en wat niet. Zo kun je marketingbudgetten veel efficiënter besteden. Om je op weg te helpen delen we 5 ideeën waar jij direct mee kan experimenteren binnen jouw IT-bedrijf:

1. A/B Test LinkedIn ads: Language market fit

In hun boek ‘Hacking Growth’ beschrijven Sean Ellis en Morgan Brown het belang van ‘Language-Market-Fit’. Welk taalgebruik sluit aan bij de belevingswereld van je doelgroep en welk taalgebruik niet? Twijfel je nog over de naam voor een nieuw product of dienst dat je in de markt wil zetten? Of woedt binnen jouw organisatie (nog steeds) de discussie tussen de aanspreekvormen ‘jij’ vs ‘u’ in de webteksten? Neem geen beslissing op basis van je onderbuikgevoel maar beslis op basis van data. Hoe doe je dat? Maak in LinkedIn een advertentiecampagne aan waarin je minimaal twee varianten van een gesponsorde post instelt. In de ene variant spreek je de bezoeker aan met ‘jij’ en in de andere variant met ‘u’. De advertentie met de meeste kliks wint.

2. Gastbloggen: Other People’s Network

Een belangrijke growth hacking-tactiek is het gebruik maken van het netwerk van een ander. Natuurlijk ben je druk bezig met het opbouwen van een eigen netwerk van volgers op social media, websitebezoekers, nieuwsbrief subscribers, etc. Zoals je weet is dit wel een strategie van de lange adem en kan het jaren duren voor je je netwerk verder hebt uitgebreid. Je kunt natuurlijk adverteren op social media of in de zoekmachine, maar dit kan snel een prijzige grap worden. Door te starten met een gastblog op andermans website, maak je gebruik van een ander netwerk om onder de aandacht te komen. Als je op die website dan ook links naar jouw eigen pagina en social media kanalen plaatst, kun je je eigen netwerk verder uitbreiden. Mogelijke sites om te bloggen zijn vakinhoudelijke media zoals Computable of AG Connect, of op de websites van leveranciers.

3. Speel in op het gevoel van schaarste

In zijn boek ‘Invloed – De zes geheimen van het overtuigen’ beschrijft Robert Cialdini de impact van schaarste op het menselijk brein. Op het moment dat er weinig van iets is dan gaat de prijs vrijwel automatisch omhoog. Maar hoe creëer je schaarste op het web, waar content eenvoudig gekopieerd kan worden en voor altijd beschikbaar blijft? Online cursusplatform Udemy speelt in op dit fenomeen door tijdelijke korting aan te bieden, inclusief een klok die aftelt tot het aflopen van de korting. Hierdoor ervaren bezoekers dat ze zich snel moeten aanmelden, want anders missen ze een mooie korting.

4. Verhoog engagement met quizzes

Het web wordt dagelijks overspoeld met nieuwe contentinitiatieven, zoals blogs, video’s, infographics, etc. Je moet er dus alles aan doen om onderscheidend te blijven. Een goede manier om het engagement met jouw publiek te verhogen en zodoende meer leads te genereren is het inzetten van quizzes. Wil jij je in de markt onderscheiden als dé cloud security expert binnen de financiële sector? Stel dan eens een Kennisquiz op waarin je jouw doelgroep uitnodigt hun kennis te testen. Deze interactieve content vergroot de betrokkenheid bij jouw bedrijf. Je kunt snel starten met online quizzes via tools als TypeformMicrosoft Forms, of WordPress Plugin WP-Quiz.

5. Geautomatiseerde nurture flows

Zodra je je leads hebt geconverteerd van onbekende bezoekers naar bekende contacten via bijvoorbeeld een quiz, wil dat nog niet zeggen dat ze al direct interesse hebben in jouw product of dienst. Toch zien we in de praktijk vaak dat zodra iemand zijn/ haar gegevens heeft achtergelaten, deze lead direct wordt overgedragen aan de salesafdeling, met de mededeling deze na te bellen. Dat is zonde, omdat het vaak te vroeg in de buyer journey is om deze persoon meteen te benaderen met een commerciële boodschap. Je kunt je leads beter ‘opwarmen’ met meer relevante content die past binnen de fase waar de lead zich bevindt. Een goede manier is door gebruik te maken van zogenaamde ‘nurture flows’. Dit zijn geautomatiseerde e-mail-flows die kunnen worden getriggerd door gedrag. Toont iemand interesse in een bepaald thema door op een link te klikken, dan kun je een automatische mail versturen waarin je meer over producten binnen dat thema vertelt. Als je daarna pas belt is de kans op succes een stuk groter. Bekende tools waarmee je nurture flows kunt maken zijn HubSpot en Active Campaign.