Schrijven met een deadline in 7 stappen

Let’s face it: een goed stuk tekst schrijven is moeilijk. Een leeg Word document dat je aanstaart vanaf je laptop is ronduit eng. Belangrijk is dat je een goede planning maakt, de middelen en informatie hebt om het stuk te schrijven, en prioriteiten stelt.

In ‘Schrijven met een deadline’ op LinkedIn Learning geeft Starshine Roshell, schrijfster, journalist voor onder andere The New York Post en The Week, een stappenplan voor het schrijven van een goed stuk. Haar tips lees je hieronder. Succes!

1. Maak een tijdlijn

Door in kaart te brengen welke onderdelen je moet aftikken om je stuk in elkaar te zetten (van het brainstormen tot het proeflezen), wordt de tijdlijn ook duidelijker. Dit helpt je om controle te krijgen over jouw project en structuur aan te brengen. Zo verdeel je een groot project in kleinere stukjes.

2. Neem tijd om te brainstormen

Er is geen ‘verloren tijd’ in je dagelijkse routine wanneer je bezig bent met het schrijven van een goed stuk. Je hebt namelijk tijd nodig om ideeën uit te denken. Probeer op rustige momenten, zoals het wachten bij de kassa of in de file, niet doelloos door social media te scrollen, maar ideeën uit te denken. Spreek ze in op de voice recorder van je telefoon, of mail ze naar jezelf.

3. Pitch jouw idee

In tijden van stress kan het verleidelijk zijn om gewoon te beginnen met schrijven. Je hebt dan wat op papier, en dat geeft je een goed gevoel. Zo werkt het helaas niet. Je moet namelijk eerst echt goed weten waar je over wil schrijven. Dit kun je doen door jouw verhaal in 3 zinnen te pitchen aan een collega/ vriend/ familielid. Luister naar jezelf en luister naar de kern van het verhaal. Een voorbeeld van een pitch:

Ik ga een stuk schrijven over het geven van presentaties. De doelgroep is scholieren van tussen de 12 en 16 jaar. Ik begin met een stuk over hoe je een Powepoint presentatie maakt, dan ga ik in op de opbouw van een presentatie, en hierna behandel ik houding en spraak.

Vraag of jouw gesprekspartner de pitch sterk/ logisch/ interessant vindt. Op deze manier wordt het onderwerp voor jou ook helderder. Ook vind je sneller hiaten zoals een onlogische structuur of niet relevante onderdelen in jouw verhaal. Wat je ook kan doen, is je stuk alvast een titel geven. De titel vat alles samen, en alles in jouw stuk moet hier naartoe leiden.

4. Structuur vaststellen

Je moet de structuur van jouw verhaal helder hebben voor je begint met schrijven. Dit geeft houvast. Ga door je aantekeningen heen: streep door wat je niet nodig hebt, vul de delen die je wilt benadrukken aan en schuif met zinnen en alinea’s. Gebruik bullet points, lijstjes of tekeningen om jouw ideeën en onderwerpen in kaart te brengen. Schuif vervolgens met de stukken tekst om de structuur steeds scherper te krijgen.

5. Voor je begint…

Zorg dat je in een ruimte werkt waar je je prettig voelt. Heb je rust nodig? Zoek een stille omgeving op. Block de tijd in jouw agenda en schrijf uitzoekwerk/ overige ideeën die bij je opkomen tijdens het schrijven op een post-it. Die kun je later oppakken. Probeer – in kleine tijdframes – echt de focus te leggen op het schrijven.

6. Go! En perfectioneer later

Schrijf nu het begin, het midden en het eind van je stuk. En wees niet kritisch! Perfectioneren komt later. Zorg nu eerst dat je jouw papier gaat vullen. Editen komt later. Schrijf door, ook als het irritante stemmetje in je achterhoofd zegt dat het niet goed is wat je hebt geschreven. Zijn er feiten die je mist of woorden waar je niet opkomt? Markeer de zinsdelen en zoek deze zaken later uit. De tijd dat je jouw muse de vrije hand gaf is voorbij. Ideeën die nu naar boven komen zijn niet altijd zo goed als ze lijken. De truc is het werk op te delen in kleine stukken. Beloon jezelf voor het afronden van verschillende delen van jouw stuk: maak een wandeling na het beginstuk, neem wat koffie na het midden van het stuk, en focus je op wat anders na het schrijven van het laatste gedeelte.

Ben je soms onzeker over jouw creativiteit? Of je mooie zinnen kunt schrijven? Of ben je bang dat lezers gaan afhaken wanneer ze jouw stuk gaan lezen? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om dit te voorkomen. Zo moet je ervoor zorgen dat je jouw publiek ten alle tijden, tijdens het schrijven, in gedachten houdt.
Denk bij alles wat je schrijft: ‘Waar zouden de lezers meer over willen weten?’/ ‘Welke vragen zouden ze hier stellen?’/ ‘Waarom is dit interessant voor mijn lezers?’ Begin direct met het belangrijkste nieuws, anders leest jouw publiek niet door. Zorg dat je de boodschap goed brengt. Gebruik geen clichés, delete onnodige informatie en gebruik actieve werkwoorden. Sluit af met een boodschap voor de toekomst of een interessante quote. Ook kun je suggesties doen aan jouw lezers voor als ze meer willen weten over een bepaald onderwerp. Zorg dat jouw verhaal blijft hangen!

7. Editen

Yes, de draft van jouw stuk is er! Nu ga je het stuk perfectioneren. Ga allereerst door het stuk heen en vervang slecht formuleeerde woorden en maak mooiere zinnen. Als je hiermee klaar bent, lees jouw stuk dan hardop voor. Ja, echt hardop, want dan vallen (stijl)fouten veel sneller op. Wees scherp op woorden en zinnen die niet direct terugleiden naar het onderwerp. Haal ze weg en wees kritisch. Laat daarna jouw stuk door iemand anders lezen. Het vier ogen principe is belangrijk.

Check vervolgens de publicatiedetails, citaten en referenties. Jouw stuk is nu ready to publish!

Bron:
Roshell, Starshine. Linkedin (Producer). (2017). Writing under a deadline. [learning video course]. Retrieved from https://www.linkedin.com/learning/writing-under-a-deadline/