De website van jouw bedrijf speelt een centrale rol in de communicatie met (potentiële) klanten. Daarom wil je natuurlijk weten hoe bezoekers je website gebruiken, welke content ze wel en welke ze niet bekijken en hoe ze door je website navigeren. Al jaren geeft Google Analytics ons kwantitatieve antwoorden op deze vragen, maar met de komst van heatmaps en recordings kun je nu echt zien hoe jouw potentiële klanten je website gebruiken. En dat is precies wat Microsoft Clarity biedt.

Wat is Microsoft Clarity?

Microsoft Clarity is een gratis analysetool voor gebruikersgedrag die je helpt te begrijpen hoe gebruikers omgaan met je website door middel van sessieherhalingen (recordings) en heatmaps. En ja je leest het goed, het is gratis! Misschien maak je op dit moment gebruik van Hotjar om deze inzichten te krijgen, maar met Microsoft Clarity kun je dit dus kosteloos doen.

Welke functionaliteiten biedt Microsoft Clarity?

Microsoft Clarity heeft 3 belangrijke functionaliteiten:

  1. Dashboard
  2. Recordings
  3. Heatmaps

Dashboard

Het Microsoft Clarity dashboard bevat verschillende rapportages zoals bezoekersaantallen, informatie over waar je verkeer vandaan komt en het aantal ‘dead kliks’ (kliks op een pagina zonder effect). Zie hier een screenshot van het dashboard:

dashboaard in Microsoft Clarity

Recordings

Altijd al benieuwd geweest hoe individuele gebruikers door je website navigeren? Die inzichten verkrijg je met recordings. Iedere bezoekerssessie wordt namelijk (geanonimiseerd) opgenomen. Op die manier kun je precies zien welke acties bezoekers uitvoeren en hoe ze van pagina naar pagina switchen. Zie hieronder een voorbeeld een recording:

Heatmaps

Met heatmaps binnen Microsoft Clarity zie je in één oogopslag op welke links bezoekers het vaakst klikken en/of hoever ze scrollen in de content die je aanbiedt. Dit is vooral interessant als je bijvoorbeeld benieuwd bent naar de effectiviteit van je call-to-actions. Krijgen je bezoekers ze überhaupt te zien of zitten ze te diep ‘verstopt’ onderaan je pagina? Dit is een voorbeeld van een heatmap binnen Clarity:

heatmap in Microsoft Clarity

Zelf aan de slag met Microft Clarity?

Een groot voordeel van Clarity is de eenvoudige implementatie. In een paar klikken installeer je deze tool. Nadat je je hebt aangemeld kies je ervoor om een nieuw project te starten:

Vervolgens geeft Microsoft je een trackingcode die je aan je website kunt toevoegen:

Deze trackingcode kun je in de broncode van de website plaatsen of je kunt de WordPress Plugin downloaden.

Als je deze Plugin hebt geïnstalleerd, dan hoef je alleen je Project Id nog in te vullen:

Zodra Clarity voldoende data heeft verzameld duurt het gemiddeld 2 uur voordat je er zelf mee aan de slag kunt. Microsoft Clarity uitproberen? Op deze pagina kun je een account aanmaken en starten met Clarity. Succes!