De voordelen van marketing automation voor B2B IT-bedrijven

In een wereld waarin technologie voortdurend evolueert, is het voor B2B IT-bedrijven belangrijker dan ooit om bij te blijven met de nieuwste trends. Een van die trends is marketing automation. Marketing automation tools zoals HubSpot en ActiveCampaign kunnen IT-bedrijven helpen tijd en geld te besparen door repetitieve taken te automatiseren.

Hoe werkt marketing automation?

Zoals gezegd vervangt marketing automation handmatige en repetitieve taken. Dit klinkt voor de hand liggend, maar heeft in de praktijk een grote impact. Denk aan het voorbeeld waarbij je potentiële klanten wil mailen op basis van hun webgedrag (bijvoorbeeld het bezoeken van de prijzenpagina). Zonder automation systeem zou het een monnikenwerk zijn om de kliks bij te houden en vervolgens e-mails te versturen. Daarom zou je kunnen zeggen dat marketing automation je marketingactiviteiten een echte boost kan geven.

Wat zijn de voordelen van marketing automation voor IT-bedrijven?

Er zijn veel voordelen verbonden aan het gebruik van marketing automation voor IT-bedrijven, denk aan:

Tijdsbesparing met marketing automation

In de krappe arbeidsmarkt is ieder uurtje van het personeel schaars. Daarom benadrukken we nogmaals dat één van de grootste voordelen van marketing automation is dat het je veel tijd kan besparen. Met één druk op de knop heb je bijvoorbeeld zo het ideale klantsegment geselecteerd om een uitnodiging voor een event te versturen.

Geld besparen met marketing automation

Naast tijd kan marketing automation ook kosten besparen. De tooling verschaft je namelijk inzichten in de effectiviteit van je marketingcampagnes. Door op tijd bij te sturen voorkom je dat je geld verspilt aan ineffectieve campagnes of strategieën. Denk bijvoorbeeld aan een dashboard waarin je bijhoudt op welke links je leads klikken. Met nieuwe copy zou je de slecht presterende links een boost kunnen geven.

Meer innovatie met marketing automation

Als je team niet wordt opgezadeld met alledaagse taken, heb je meer tijd en middelen beschikbaar om je te richten op innovatie. Dit kan betekenen dat je nieuwe producten of diensten ontwikkelt of creatieve manieren bedenkt om je bedrijf in de markt te zetten. Daarnaast bieden tools als HubSpot of ActiveCampaign steeds nieuwe features die jou kunnen helpen je marketing naar een hoger niveau te tillen.

Verbeterde klantrelaties met marketing automation

Marketing automation kan IT-bedrijven ook helpen relaties met klanten te verbeteren. De software stelt je namelijk in staat regelmatig met klanten en prospects te communiceren. Bovendien helpt marketing automation met het verzamelen van klantendata. Met deze inzichten begrijp je de wensen en behoeften van je klanten nog beter waardoor je het salesproces optimaliseert.

Meer weten? Lees dan meer over wat IT Marketeer voor jouw IT-bedrijf kan betekenen op het gebied van marketing automation.