Wat marketeers binnen de IT kunnen leren over relatiemanagement van MailChimp

Er is geen marketeer binnen de IT die MailChimp niet kent. Volgens Investopedia is het zelfs de beste ‘overall email marketing’ tool op de markt. In een markt met stevige concurrentie van bedrijven als ActiveCampaign, is innovatie voor MailChimp essentieel. In het artikel Learning from Your Customers: Empathy is a Strategy, Not a Product, gepubliceerd op SaaS Mag, deelt Carine Roman (Chief Customer Officer bij MailChimp) drie kernlessen om succesvol samen te werken met klanten.

1. Bouw betekenisvolle partnerships

Het opbouwen van een goede klantrelatie begint bij ‘luisteren’. Wanneer de klanten van MailChimp een zorg uiten, dan neemt MailChimp dat serieus door er ook daadwerkelijk iets mee te doen. Een voorbeeld hiervan is het partnerprogramma. Ze merkten dat sommige van de kleine MKB-klanten zo snel groeiden, dat hun marketingbehoeften hun ervaringsniveau van de tool begonnen te overtreffen. In de tussentijd zagen ze een gestage groei in het partnernetwerk van geavanceerde gebruikers: freelance marketeers en kleine marketingbureaus (zoals IT Marketeer). Daarom hebben ze een matchmaking-tool gebouwd, de Partner Directory. Hiermee kunnen de MKB-organisaties naadloos in contact komen met MailChimp-experts die ze verder kunnen helpen hun marketingactiviteiten naar een hoger niveau te tillen. En de partners, of ze nu copywriters zijn, webdesigners of marketing automation consultants, kunnen hun bedrijf laten groeien met inkomende leads vanuit MailChimp die bij hun expertise passen.

2. Verwar ‘Doe het zelf’ niet met ‘Doe het alleen’

Met Mailchimp heb je geen enorm team of uitgebreide marketingachtergrond nodig om campagnes te maken die resultaten opleveren. Om mee te groeien met de wensen en eisen van hedendaagse marketingteams, voegt MailChimp voortdurend nieuwe functies toe. Om de input van de klant te borgen, lanceert MailChimp in 2022 een pilot met een ‘Customer Advisory Board’. Via deze board, die bestaat uit klanten in verschillende sectoren (zoals SaaS, Professional Services en Webshops) houdt MailChimp permanent bij wat de marketingbehoeften zijn binnen de verschillende sectoren die ze bedienen.

3. Groei samen

Naarmate Mailchimp groeit, is Carine Roman enthousiast over de manieren waarop MailChimp datawetenschap, business intelligence en AI kan gebruiken om klanten te helpen samen op te schalen. In haar visie zal het platform ooit een punt bereiken waarop nieuwe klanten bij elke stap (automatisch) begeleid worden, terwijl ze een succesvolle marketingcampagne creëren. In de tussentijd is elke menselijke interactie met een klant een kans om grote resultaten te behalen. Dat begint bij het zorgen voor de partners die voor je klant zorgen. Door samen met klanten en partners te groeien, zorgt MailChimp ervoor altijd relevant te blijven, ongeacht de fase waarin de klant zich bevindt.

Download Growth Hacker Starter Kit

Benieuwd hoe je jouw IT-bedrijf kunt later groeien met growth hacking? Download deze starter kit en krijg direct concrete tips.


We geven om je privacy. IT Marketeer gebruikt de informatie die je ons verstrekt om contact met je op te nemen over onze relevante content, producten en diensten. Je kunt je op elk moment uitschrijven voor deze berichten. Raadpleeg onze privacy verklaring voor meer informatie.

Marketing by